14.12. Nye nasjonale tiltak mot omikronvarianten.

Regjerningen innfører ytterlige nasjonale tiltak for å begrense smitten av omikronvarianten.

Publikumsinformasjon finnes på helsenorge.no

Kommunen anbefaler at alle setter seg inn i og følger de nasjonale reglene og anbefalingene.

For Røst kommune betyr de nasjonale tiltakene:

• Skole og barnehage går over til gult nivå fra torsdag.
  • Ansatte på rådhuset arbeider fra hjemmekontor.  Publikum kan ta kontakt med saksbehandlere telefonisk og på e-post eller via sentralbordet tlf. 76 05 05 00, postkasse@rost.kommune.no.
  • Folkebadet holder stengt.
  • Biblioteket holder åpent, men med krav til minst en meters avstand.
  • Ungdoms- og juniorklubben holder stengt ut året.

Fremdeles gjelder følgende for legekontor og sykehjem:

• Besøkende til sykehjemmet anbefales å bruke munnbind.
  • Pasienter på legekontoret anbefales munnbind i venteområder og konsultasjon. De ansatte på legekontoret vil bruke munnbind.
  • Personer med luftveissymptomer skal ikke oppsøke legekontoret, men egen luftveislegevakt/teststasjon på baksiden av sykehjemmet. Time avtales på forhånd.

Vaksine:

• På Røst skal nå alle over 65 år og personer med underliggende sykdommer ha fått tilbud om tre doser vaksine. Dersom du ikke har fått tilbud, eller har ombestemt deg kan du kontakte legekontoret.
  • Minimumsintervallet mellom andre dose og oppfriskningsdosen er satt ned til 4,5 måneder for personer ned til 45 år, voksne med høy risiko for alvorlig sykdom som følge av covid-19 og ansatte i helse- og omsorgstjenesten. Alle kan sjekke når de har fått vaksiner på helsenorge.no
  • Fra uke 1 i 2022 blir det drop-in-tilbud om vaksine, vi kommer tilbake til mer informasjon om dette.

Koronavaksinasjon på Røst

Status 08.12.2021

Vaksinering:

Vaksinedekningen på Røst er høy, kommunen kaller inn til tredjedose. Alle som ønsker koronavaksine (dose 1, 2 eller 3) kan kontakte legekontoret for å skrive seg på liste. Bodø kommune har tilbud om drop in vaksinering, som også er åpent for personer fra Røst. Les mer om vaksinering her:

Nye nasjonale tiltak:

Regjeringen har innført nye nasjonale smitteverntiltak:

Oppdatert informasjon om regler og anbefalinger finnes på helsenorge.no

Ingen egne lokale bestemmelser:

Røst kommune har ingen egne lokale vedtak, men de nasjonale tiltakene får konsekvenser for aktiviteter som drives av Røst kommune:

• Kommunestyremøtet 14.12 gjennomføres uten tilhørere fysisk tilstede. Møtet kan følges på Radio Røst og på internett.
  • Juleverksted på skolen blir uten voksne
  • Luciafeiring i barnehagen planlegges utendørs.
  • Det blir besøksregistrering i svømmehallen. Badstua blir stengt.
  • Besøkende til sykehjemmet anbefales å bruke munnbind.
  • Pasienter på legekontoret anbefales munnbind i venteområder og konsultasjon. Personer med luftveissymptomer skal ikke oppsøke legekontoret, men egen luftveislegevakt/teststasjon på baksiden av sykehjemmet. Ring og avtal time på forhånd.

Kommunen som arbeidsgiver tilrettelegger for hjemmekontor for egne ansatte. Skolen er forberedt på å kunne gå over til gult nivå dersom dette blir aktuelt.

Kompensasjonstiltak:

Regjeringen har også kommet med flere økonomiske kompensasjonstiltak, mer om dette finnes på regjeringens nettsider