eDialog - sikker innlevering av post til Røst kommune
E-post kan være en usikker kanal for sensitiv post. Det kan også være en omvei for post som skal inn i kommunens arkivsystem. Ved å ta i bruk eDialog åpner vi for sikker, rask og effektiv håndtering av post inn til Røst kommune.
Du kan bruke eDialog hvis du skal:
- Sende dokumenter til saksbehandling eller journalføring
- Sende sensitiv post med konfidensielle opplysninger
- Sende dokumenter til eksisterende sak
Du trenger ikke bruke eDialog hvis:
- Kommunen har eget elektronisk skjema til formålet. Søknadskjema finnes på sidene til de ulike tjenestene.
- Du har generelle henvendelser eller spørsmål. Da kan du ta kontakt på telefon 76 05 05 00 eller sende e-post til postkasse@rost.kommune.no
Hvordan mottar vi post du sender inn med eDialog?
Offentlig servickontor Røst (OSK) mottar din innsending og videreformidler til rett person/saksbehandler samme dag eller neste dag. Svar sendes til din elektroniske postboks. (Altinn, Digipost el. eBoks)
SEND INN POST HER
Slik fyller du ut skjema
- Velg om du er privatperson/innbygger (fødselsnr.) eller om du representerer en virksomhet (org.nr).
- Obligatoriske felt er merket med *
- Gi en god beskrivelse av forsendelsen din. Kommentarfeltet legges inn som et eget vedlegg til forsendelsen din.
- Er Røst kommunes saksnummer kjent, vennligst skriv dette i feltet «tittel» sammen med tittel på innsending. Eksempel: «2015/158 – Revidert sikringsplan»
- Husk å laste opp relevante vedlegg. NB: godkjente filformat er kun pdf.
- Klikk på «send forsendelse» Du vil motta en kvittering på mail.
Forsendelse av dokumenter som er «Unntatt offentlighet»
Tjenesten er godt egnet til å sende inn dokumenter merket «unntatt offentlighet». Kanalen er kryptert og avsender autentisert. NB: Husk å merke tittelfeltet med «UO» i tillegg til sakstittel.
eDialog kan også brukes til å svare på brev fra kommunen
Eksempel: Vi sender deg brev der vi ber om svar fra deg. Du får varsling på epost/tlf og kan åpne det i din valgte elektroniske postboks (Om det er Altinn, Digipost eller e-Boks). I brevet finner du lenke til eDialog skjemaet. "Svar på denne forsendelsen". Du logger inn og sender svaret til oss. Svaret går direkte til saksbehandler i vårt system. På denne måten håndteres både utgående post, og svar fullelektronisk i vårt sak/arkiv system.
Vi oppfordrer privatpersoner og næringsliv til å ta i bruk eDialog. Det er flere fordeler:
- Det er en sikker kanal for å sende oss post. Dataene blir overført kryptert.
- Det gir en sikker identifikasjon av avsender
- Vi mottar posten din raskere. Dokumentene blir sendt elektronisk og mottatt direkte i vårt system. Saksbehandler mottar posten samme dag eller neste dag.