Digitalisering av fakturautsendelsen
Røst kommune jobber i disse dager med innføring av ny rutine for distribusjon av fakturaer for å øke graden av digital utsendelse. Dette for å lette arbeidet både for oss, og for dere som mottar fakturaer. Den nye formen for utsendelse resulterer også i en ny fakturablankett.
Den nye løsningen innebærer at alle fakturaer blir forsøkt sendt digitalt, via AvtaleGiro, eFaktura, digital postkasse (Digipost eller eBoks) eller som vedlegg i en e-post. Hvis dette ikke er mulig blir fakturaen levert som papirfaktura i postkassen din.
AvtaleGiro
Dersom du som kunde har AvtaleGiro, vil også belastningsoppgaven bli forsøkt distribuert digitalt. Den nye fakturablanketten vil ikke ha noe girodel til brevgiro. En god løsning for deg som ikke har nettbank eller andre digitale løsninger vil da være å opprette AvtaleGiro, så får du tilsendt belastningsoppgave i posten.
eFaktura
eFaktura er vår mest foretrukne distribusjonskanal, og vi vil anbefale alle våre kunder å opprette eFakturaavtale i banken. eFaktura sikrer at fakturaen kommer kjapt frem, samt at den er ferdig utfylt så du slipper å taste kontonummer, KID og beløp.
eFaktura via Vipps
Hvis du er bruker av Vipps og har standardinnstillingene aktivert, så vil du også motta eFaktura i Vipps. Du kan velge selv om du vil betale denne i nettbanken eller via Vipps.
Faktura i digital postkasse (Digipost/eBoks)
For å motta faktura i digital postkasse (Digipost/eBoks) må du først ha opprettet postkassen hos en av disse to leverandørene. Har du aktivert en slik postkasse vil all offentlig post gå dit. Ønsker du ikke å motta fakturaer i digital postkasse må du derfor selv be om at postkassen slettes hos din leverandør. Dersom du allerede har avtale om avtalegiro eller eFaktura vil disse uansett være foretrukket foran digital postkasse.
Faktura som vedlegg i e-post
Ønsker du å få fakturaen tilsendt som et PDF-vedlegg til e-post, kan du kontakte oss for å få registrert din epostadresse i vårt system. Vi må presisere at dersom du har andre digitale kanaler som avtalegiro, eFaktura, Vippsfaktura eller Digital postkasse, vil disse bli foretrukket fremfor epost.
Faktura levert i postkassa
Dersom vi ikke får treff i noen digitale kanaler, vil fakturaen bli levert i postkassa på samme måte som tidligere, og den eneste forskjellen du vil merke, er at utseende på fakturaen er noe endret. Den nye blanketten har ikke girodel i bunnen, så om du ønsker å benytte brevgiro må du fylle ut en tom giroblankett. Tomme giroblanketter fås på rådhuset/servicetorget i kommunen. På rådhuset/servicetorget kan du også få hjelp til utfylling av giro dersom dette er ønskelig.