UKL Røst

Røst kommune fikk i 2018 status som Utvalgt kulturlandskap i jordbruket. I år disponerer kommunen kr 760 000 til ulike tiltak. Landbruksforetak, organisasjoner og andre som skal gjennomføre tiltak i UKL-området kan søke om tilskudd for 2023

Hva tilskuddsmidlene kan brukes til

Tilskuddsordningen omfatter jordbrukets kulturlandskap i hele Røst kommune. Det kan i år søkes om tilskudd til engangs-/ investeringstiltak. Tilskuddsmidlene forvaltes i samsvar med formålet i  Forskrift om tilskudd til tiltak i Utvalgte kulturlandskap i jordbruket og verdensarvområdene Vegaøyan og Vestnorsk fjordlandskap og målsettingene i planer for området. Tilskudd til tiltak i Utvalgte kulturlandskap skal bidra til å sikre verdier knyttet til landskap, biologisk mangfold, kulturminner og kulturmiljøer, herunder sikre langsiktig skjøtsel og drift.

Tiltak som kan gis tilskudd kan være:

• restaurering og skjøtsel av arealer
  • istandsetting, vedlikehold og skjøtsel av bygninger og andre kulturminner
  • tilrettelegging for ferdsel og friluftsliv
  • formidling
  • nødvendig planlegging av tiltak
  • kartlegging og dokumentasjon av landskapsverdier
  • kartlegging og dokumentasjon av behov for skjøtsel og sikring av natur- og kulturminneverdier
  • andre tiltak som fremmer formålet med ordningen.

Hvordan søke

Søknader om tilskudd sendes via Altinn. Når du er innlogget, søker du opp aktuell tilskuddsordning i søkefeltet helt nederst på nettsiden. Hvis du har problemer med å søke digitalt, kontakter du landbruksforvaltninga i Bodø kommune.

Søknadsfrist og saksbehandling

Søknader om tilskudd over årets tilskuddsmidler må leveres seinest 1 april 2023. Søknadene saksbehandles av landbruksforvaltninga i Bodø kommune i samarbeid med Røst kommune.

SMIL Røst

Tilskudd til spesielle miljøtiltak i jordbruket (SMIL) handler om å gjennomføre miljøtiltak utover det som forventes av vanlig jordbruksdrift. Formålet med SMIL er å fremme natur- og kulturminneverdiene i jordbrukets kulturlandskap og redusere forurensningen fra jordbruket.

Røst kommune har fått bevilget kr 70.000,- for 2023.

Tiltak det kan søkes SMIL-tilskudd til er:

KULTURLANDSKAP

• Verdifulle kulturlandskap i innmark – istandsetting (gml. kulturmark rydding og gjerding)
  • Verdifulle kulturlandskap i utmark - – istandsetting (gml. kulturmark rydding og gjerding)

BIOLOGISK MANGFOLD

• Utvalgte naturtyper – slåttemark – istandsetting
  • Trua naturtyper – eks. hagemark og naturbeitemark - istandsetting
  • Biologisk verdifulle arealer inklusive tiltak for pollinerende insekter - istandsetting
  • Fjerning av fremmede skadelige arter i kulturlandskapet

KULTURMINNER OG KULTURMILJØER

• Automatisk freda kulturminner – gravhauger, hustufter m.m. – istandsetting og synliggjøring
  • Verneverdige bygninger - istandsetting
  • Steingjerder og skigarder - istandsetting

FRILUFTSLIV

• Turstier i jordbrukslandskapet – etablering og istandsetting

AVRENNING TIL VANN

• Utbedring av hydrotekniske anlegg – rørgater, kummer, avskjæringsgrøfter m.m.
  • Gjenåpning av bekkelukkinger
  • Erosjonssikring i/langs vassdrag
  • Vegetasjonssoner/kantsoner langs vassdrag – plantinger som sikringstiltak
  • Flomdempende tiltak
  • Fangdammer og våtmarker – etablering
  • Fangdammer og våtmarker – vedlikehold og tømming
  • Tiltak mot avrenning fra veksthus – oppsamlingsanlegg, rensetiltak m.m.
  • Omlegging på erosjonsutsatt areal – tiltak på svært erosjonsutsatt areal
  • Miljøplantinger – planting av busker og trær av hensyn til miljø eller kulturlandskap

Tilskudd til tiltak i beiteområder Røst 2023

Røst har fått kr. 40.000,- til tilskudd i beiteområder for 2023.

Hva du kan søke tilskudd til:

Tilskudd til planleggings- og tilretteleggingstiltak
Gjelder prosjekter som retter seg mot organisering og tilrettelegging av utmarksbeitene for god og effektiv beitebruk.

Dette kan være

• planlegging og prosjektering av faste installasjoner
  • ny organisering av beitelag og utmarksbeiteområder
  • prosjektrettet arbeid for stimulering til økt beitebruk og rasjonell utnyttelse av beitene
  • tidsbegrenset utprøving av nytt utstyr som kan bidra til effektiv og god beitebruk
  • utarbeidelse av planer (beitebruksplan, tiltaksplan, beredskapsplan mv.) for utmarksbeite
  • vegetasjonskartlegging

Tilskudd til investeringer knyttet til utmarksbeitene
Gjelder investeringer i faste installasjoner og annet utstyr knyttet til beitebruk som fremmer beitebruken i et område.

Søknadsfrist for alle ordningene innen 1. april 2023.

Mer informasjon om ordningene og veiledning til søknaden:

Mer informasjon om tilskuddsordningene og hvordan du søker finner du på Landbruksdirektoratet sin nettside.  Du kan også kontakte:

• Landbruksforvaltninga i Bodø kommune v/ Knut Blixe Valberg, telefon 96 72 72 00,

e-post knut.valberg@bodo.kommune.no,

• Landbruksforvaltninga i Bodø kommune v/ Yngve Fløttkjær, telefon 414 66 204,