Røst kommunes kriseledelse
Kommunene har en sentral rolle i arbeidet med samfunnssikkerhet. Kommunene skal utvikle trygge og robuste lokalsamfunn og har et grunnleggende ansvar for å beskytte befolkningen og bidra til å opprettholde kritiske samfunnsfunksjoner.
I tråd med bestemmelsene om kommunal beredskapsplikt skal kommunene integrere samfunnssikkerhet i daglig virksomhet og gi samfunnssikkerhetsoppgavene et helhetlig perspektiv. Bestemmelsene tydeliggjør også kommunenes rolle som lokal samordner i samfunnssikkerhetsarbeidet. Krav til kommunal beredskapsplikt ble gjort gjeldene fra 1. januar 2010 gjennom endringer i sivilforsvars- loven. Bestemmelsene om kommunal beredskapsplikt ble videreført i lov 25. juni 2010 om kommunal beredskapsplikt, sivile beskyttelsestiltak og Sivilforsvaret (sivilbeskyttelsesloven).
Samfunnssikkerhet defineres som: "Samfunnets evne til å verne seg mot og håndtere hendelser som truer grunnleggende verdier og funksjoner og setter liv og helse i fare. Slike hendelser kan være utløst av naturen, være et utslag av tekniske eller menneskelige feil eller bevisste handlinger." (Meld. St. 10 (2016–2017) Risiko i et trygt samfunn – Samfunnssikkerhet). Videreført i lov 25. juni 2010 om kommunal beredskapsplikt, sivile beskyttelsestiltak og Sivilforsvaret (sivilbeskyttelsesloven).
Kommunen skal legge til rette for et samfunns- sikkerhetsarbeid som
• Beskytter befolkningen og bidrar til å opprettholde kritiske samfunnsfunksjoner.
• Gir oversikt, kunnskap og bevissthet om samfunnssikkerhetsutfordringer, og hvilke virkninger disse vil ha for befolkning og lokalsamfunn.
• Reduserer risiko og sårbarhet gjennom forebyggende arbeid.
• Sikrer god beredskap og krisehåndteringsevne.
• Ivaretar samarbeid og samordning med interne og eksterne samfunnssikkerhetsaktører i kommunen.
Bestemmelsene om kommunal beredskapsplikt retter seg mot uønskede hendelser som utfordrer kommunen, enten de forekommer i fredstid, ved en sikkerhetspolitisk krise eller ved væpnet konflikt. Når det gjelder de såkalte "hverdagshendelsene", altså ulykker og hendelser i det daglige, håndteres disse blant annet med innsats fra nød- og redningstjenesten.
Selv om søkelyset er rettet mot uønskede hendelser som utfordrer kommunen, er et godt forebyggende arbeid og god grunnberedskap forutsetninger for et godt samfunnssikkerhetsarbeid.
Røst kommunes kriseledelse består av:
- Ordfører
- Kommunedirektør
- Enhetsleder for helse og omsorg
- Enhetsleder teknisk/brannsjef
- Enhetsleder oppvekst
- Enhetsleder støtte
- Kommuneoverlegen i Røst
- Polititjenestemann i Værøy og Røst (ved behov)